Detail článku

< Zpět na přehled článků

Lněné semínko

Jemné Zrození s.r.o.

Len setý (Linum usitatissimum) je až 150 cm vysoká jednoletá bylina sbleděmodrými květy. Lněné semínko, bohatý zdroj léčivého oleje, se pěstuje jižvíce než 7000 let. Již v Egyptě se stonek používal k výrobě lněného plátna.Jeho léčivé účinky byly známy již ve starém Řecku, v oblibě měl totosemínko i Hippokrates, který jej předepisoval při potížích se sliznicemitrávícího ústrojí. Léčebné účinky lněného semene jsou dobře známy již po celástaletí.

Obsahuje velké procento pro lidský organismus velmi důležitýchnenasycených mastných kyselin. Používal se zejména k léčení žaludečních astřevních potíží, kvůli slizu, který vytvoří na žaludeční a střevní slizniciochranný film až na několik hodin. Chrání tak žaludeční stěnu, zabraňuje vznikuzánětů a usnadňuje její regeneraci a uzdravování.

Dnes se len pěstuje téměř po celém světě. Lněné semeno se používá při výroběrůzných potravin a slouží také k léčebným účelům. V České republice nenípoužívání lněného semínka zatím příliš rozšířeno, používá se převážně dopečiva. Ze lněného semínka se vyrábí velmi léčivý olej, který sice není přílišchutný, ale jeho úžasné léčivé účinky stojí za to si na něj zvyknout.

Proč je lněné semínko a lněný olej tak léčivý:

Semeno lnu je zdrojem nezbytných esenciálních mastnýchkyselin – látek důležitých pro zdraví, které si tělo nedokáže samovyrábět.
Jedna z esenciálních mastných kyselin, která je obsažena ve lněném semenu, jeznámá jako omega-3 mastná kyselina – kyselina alfa-linolenová. Ta mápříznivý vliv na naši nervovou soustavu a zlepšuje stav pokožky a buněk.

Lněné semínko obsahuje také omega-6 mastné kyseliny (ve forměkyseliny linolenové).
– Tyto esenciální mastné kyseliny účinkují v celém těle jako ochranabuněčné membrány, zevní blanky, která je jakýmsi strážcem všech buněk;propouští do nich potřebné živiny a brání vstupu škodlivin. Tato funkcevysvětluje, proč může mít lněný olej tak dalekosáhlé léčivé účinky.
– Lněné semínko obsahuje látky zvané lignany, které mají příznivé účinkyna různé hormony a mohou pomáhat v boji proti rakovině, bakteriím, virům aplísním. Lněné semínko obsahuje až 800x více lignanů než většina ostatníchpotravin.
– Lněné semínko obsahuje fytoestrogeny, rostlinné estrogeny, které sepodobají ženským estrogenům, takže olej může působit na menstruačnícyklus tím, že vyvažuje poměr mezi estrogenem a progesteronem.Pomáhá zlepšovat stav děložní sliznice a tím může ovlivnit některéformy neplodnosti.
– Lněný olej a lněné semínko může stejně tak podporovat dobrý zdravotnístav u mužů. Zdá se slibný v léčení mužské neplodnosti a při prostatickýchproblémech.
– Z hlediska léčby střevních poruch předčí ve všech ohledech chemoterapeutika(sulfonamidy, antibiotika).

Jeho vynikající léčebný účinek je dán vysokým obsahem nenasycenýchmastných kyselin, enzymů, karotenu, vitaminu E, provitaminu A, slizových látekapod. Odvar (5 minut vařit 1 lžíci semene na 0,5 l vody) je vynikajícím lékemna střeva. Namočený ve vodě spolu s vařenou celozrnnou kaší podporujeperistaltiku střev

Lněné semínko se používá při léčení těchto problémů:

– Odstraňuje zácpu a pomáhá i tam, kde ostatní projímadlaselhávají. Nutné je pravidelně jíst 2-3x denně 24 hodin namočené semínko vevodě (čím více vody, tím více slizu). Komu dělá problém sníst celásemínka, může si je předem pomlít.

– normalizuje činnost střevní mikroflóry

– pro vysoký obsah slizu chrání žaludeční a střevní sliznice

– zabraňuje vzniku kvasných a hnilobných procesů ve střevech

– pravidelné pití odvaru – 5 minut vařit 1 lžíci semene na 0,5l vody (sodvarem vypijeme i semínka-necedíme) nebo nálev pomáhá léčit hemeroidy,střevní divertikly, žaludeční vředy i některé střevní nádory – podlezkušeností nepříjemné symptomy jako je bolest žaludku, nevolnost, pálenížáhy, křeče, nechutenství, pocit plnosti, tlak atd. mizí nebo sehodně zlepší již po třech dnech lněné léčby. Při závažnějších případech jetřeba čekat na účinky více dní, není vhodné jeho konzumaci předčasně přerušit.Jeho velkou předností je mimo jiné i to, že nebyly dosud zjištěny žádnévedlejší účinky.

-Velmi dobré je pít lněný odvar 3 týdny před porodem. Vysoký obsahslizových látek usnadní porod. Lněné semínko se může používat po celétěhotenství, kvůli svému vyjímečnému složení a jako prevence zácpy či hemeroidů

– medem oslazený odvar spolu s odvarem z lišejníku islandskéhose osvědčil při zánětech horních cest dýchacích

– Lněné semínko můžeme s úspěchem použít i na obklady a zábaly přizánětech, otocích, křečích, menstruačních bolestech. Obklad se zhotoví tak, žepomletá lněná semena smícháme s horkou vodou, ihned nanášíme na kousek látky apřikládáme na bolestivá místa.

Tento obklad lze použít i při zánětu a zbytnění prostaty. Působí téžúlevu při pásovém oparu.

Nálev z celých lněných semínek

1 lžičku semínek přelijeme 1 šálkem studené nebo vařící vody pijeme 3-6xdenně

Lněný odvar

1 polévkovou lžíci semínka 5 minut povaříme ve čtvrt litru vody anecháme 15 minut odstát. Pijeme i se semínky.

Drcené či mleté lněné semínko

Semínko v něčem rozdrtíme (nejlépe v misce suribachi) nebo semelemena mlýnku na mák (kovový šnek ale bohužel ničí některé cenné látky). Namletésemínko bychom měli skladovat uzavřené ve sklenici v ledničce a nejdéle dotýdne spotřebovat, aby nežluklo.
Takto připravené semínko můžeme přidat do jakéhokoliv jídla,např. do kaše, dopolévky, do těsta, prostě kamkoliv…

Nálev z drcených lněných semínek

2-3 lžičky nadrcených semínek zalijeme 1 litrem studené vody, necháme dorána odstát. Ráno nálev přihřejeme (nevaříme) a vypijeme. Ráno si tento nálevpřipravíme i na večer, jeli potřeba používat jej 2x denně.

Odvar z drcených lněných semínek

10 dkg rozdrcených semínek svaříme s 1 litrem vody. Užíváme polžících několikrát denně.

Gomasio ze lněných semínek

Lněná semínka nasucho opražíme na pánvi se solí (poměr asi 15:1).Opražená semínka podrtíme v hmoždíři nebo v misce suribachi společně sesolí, aby se sůl obalila do oleje, který semínka obsahují. Skladujemev ledničce a do týdne spotřebujeme, aby semínka nežlukla. Lněné gomasiopoužíváme k dochucení pokrmů upravovaných naslano, např. jím posypemechléb s pomazánkou, polévku, přílohu…..

Mletá lněná semínka jako obklad 
2 díly drcených semínek smícháme se 4 díly vroucí vody. Kaší naplníme plátěnýsáček a přiložíme je teplý na nemocné místo. Pozor, nespalte se! Teplotuobkladu nejdříve vyzkoušejte na předloktí.

Náplast ze lněného semínka 
2 díly drcených semínek smícháme se 4 díly vroucí vody. Vzniklou kaši nanesemena plátno a přiložíme na nemocné místo. Pozor, nespalte se! Teplotu náplastinejdříve vyzkoušejte na předloktí.

Přes plátno dejte deku, nebo zahřívací dečku, aby náplast či obklad takrychle nevychladli.
Tuto terapii lze použít na změkčení vředů, při různých otocích, obklad přikládáse na žaludek při křečích, jaterní a ledvinové kolice, ischiasu atd.

LNĚNÝ OLEJ

Olej z lněných semínek se používá při léčení těchto problémů:

Lněný olej je zcela unikátní potravinou. Jeho účinky byly známy již vestarém Řecku, např. Hippokrates jej předepisoval při potížích sesliznicemi.
Lněný olej byl v našich krajích kdysi velmi oblíbený. Hospodyně jej kupovalypřímo od prodavačů na ulici bezprostředně po vylisování, což mělo výhodu v tom,že bylo možné ho kupovat jenom tolik, kolik se během krátké doby spotřebovalo.Čerstvý má vyloženě léčivé vlastnosti a chuť dobrou, zestárlý nebo špatněskladovaný však chutná nepříjemně a zdraví spíše škodí. Snad proto se upustilood jeho používání, zvláště, když začaly být k dispozici jiné levné rostlinnéoleje, které vydržely delší dobu bez znatelnějších změn. Ukazuje se však, želněný olej má některé zcela unikátní vlastnosti, pro které se vyplatí po němopět sáhnout. Je to zejména vysoký obsah omega-3 a omega 6 mastnýchkyselin. Jeho obliba ve světě stále vzrůstá a prodává se již běžně vezdravých výživách i v supermarketech.

Lněný olej jako nejlepší zdroj omega-3

Nejbohatším rostlinným zdrojem cenných omega-3 mastných kyselin je lněný olej.Tento olej byl dříve běžnou součástí středoevropského jídelníčku a vzhledem kjeho oteplujícímu charakteru je vhodný pro zdejší chladnější klima. Zahřívajícívlastnosti lněného oleje udávají i ajurvédští lékaři.
Je možno říci, že vzhledem k účinku v něm obsažených omega-3 mastných kyselin,může přídavek lněného oleje v jídle do značné míry vyrovnávat nepříznivépůsobení živočišných tuků s obsahem cholesterolu. Musí však být dostatečněkvalitní a měl by být konzumován pravidelně.

Olej se užívá k léčení a prevenci srdečních chorob a ke zmírněníněkterých zánětlivých onemocnění
– Olej díky obsahu kaseliny cis-linolové a alfa-linoleové, které jsou důležitépro tvorbu hormonálních prostagladinů, významných pro řadu životních funkcíhormonálních obtíží včetně neplodnosti.
– Pro své protizánětlivé účinky může lněný olej mírnit menstruační bolestia bolesti při fibrocystóze prsů.
– Některé studie prokázaly, že a lněný olej mají i antibakteriální,antivirové a protiplísňové účinky, které mohou částečně vysvětlit jehoúčinnostpři pásovém i běžném oparu.

Lněný olej příznivě ovlivňuje krevní tlak,
– snižuje hladinu cholesterolu a reguluje hladinu lipoproteinů, kompenzuješkodlivé účinky jiných tuků, čistí cévy od tukových nánosů
– je účinný v případě zácpy.
– posiluje trávení a pomáhá při snižování váhy
– pomáhá organismu odolávat nepříznivému záření.
– Má vynikající regenerační účinky, kůži zvláčňuje a zjemňuje, je vhodný naošetření suché a ztvrdlé kůže. Lněný olej je výborným prostředkem pro péči opokožku postiženou ekzémy a lupénkou, pomáhá regeneraci kůže poozařování.
Pravidelné užívání lněného oleje zevně i vnitřně pomáhá léčit zánět žil asliznic, otevřené bércové vředy (používat střídavě s olejem sežraločích jater a omývat vodou s jablečným octem)
– Při hypertenzi se doporučuje užívat pravidelně jedna polévkoválžíce lněného oleje snižuje i systolický i diastolický tlak.
– má stimulující vliv na imunitní systém
– chrání organizmus před tvorbou zhoubných novotvarů. Díky technologiilisování za studena lněný olej obsahuje velké procento ligninů, kterémají silné antikancerogenní vlastnosti.
– zvyšuje odolnost organizmu proti vzniku srdečně cévních onemocnění, jeúčinný při rozsáhlé arterioskleróze, ischemickém onemocnění srdce. Studie zposledních pěti let z Bostonu zjišťuje, že by mohl být prospěšný v prevenciopakovaných srdečních příhod. Užívání polynenasycených mastných kyselin chráníorganizmus před vznikem onemocnění: zvýšení jejich obsahu v organizmu o 1% snižuje faktor rizika vzniku onemocnění o 3-4%.
-Výzkumy ukazují, že časté užívání malého množství lněného oleje chráníorganizmus před rozvinutím cukrovky.
– Zvláště efektivní jsou polynenasycené mastné kyseliny při různýchchronických alergických a zánětlivých onemocněních jako je revmatoidníartritida, ekzémy, astma, lupénka, vředová kolitida.
– pomáhá také usnadňovat přenos nervového vzruchu, a proto je užitečný přisnížené citlivosti a palčivých pocitech stejně jako při chronických mozkovýchporuchách, jako je Alzheimerova choroba.

– Jako  podpůrný prostředek při trávení účinkuje v prevencižlučových kamenů, které rozpouští. (Pít spolu s citrónovu šťávou, každéráno cca 2 lžíce nebo udělat žlučníkovou kůru na vypuzení kamenů dle Mudr.Jonáše)

Složení: Mastné kyseliny: kyselina alfa-linolenová (cca 60%),kyselina linolová, kyselina olejová (cca 10%) a nasycené mastné kyseliny (cca10%). Lněný olej obsahuje tokoferol 180 mg/100 g.

Užívání: 1-2 čajové lžičky pro prevenci, pro léčbu pak 1-2 pol.lžícedenně. Důležité je, aby olej nebyl starý a žluklý.

Lněný olej vyráběný pro potřeby malířů nelze užívat vnitřně!

Jak len a lněný olej používat v kuchyni:
Lněné semeno se přidává do pečiva místo oříšků, do koláčů, do kaší,polévek, vaříme je spolu s rýží či ostatními obilovinami. Dá se přidattéměř do každého pokrmu, slaného i sladkého. Výborný je také lněný čaj (párminu povaříme lžíci lněného semene v 1 litu vody).
Na trhu jsou k sehnání dva duhy lnu – hnědý a zlatý. Oba mají stejnéúčinky. Doporučujeme len z ekologické produkce, vypěstovaný bez použitíchemických hnojiv a postřiků.

Lněný olej se nesmí zahřívat, je třeba jej přidávataž po dokončení jídla, zahřívání by cenné omega-3 mastné kyselinyzničilo.
Je možné jej používat k omaštění běžných jídel. Obzvlášť chutný je s rýží.Ve spojení s parbolizovanou rýží vzniká zcela nová, neobyčejně přitažlivá chuť,která ještě více vynikne, je-li jídlo posypáno špetkou syrové cibulky apoužívá-li se při přípravě mořská sůl.
Podobně se chuťové vlastnosti lněného oleje znásobí ve spojení s některýmidruhy zeleniny. Omastíme-li jím vařenou nebo dušenou mrkev, získáme vyloženěléčivé jídlo.

V každém případě je třeba si kombinace dopředu vyzkoušet, protože s některýmipotravinami chutná spíše hořce, zatímco s jinými se chuť celého jídla ažnečekaně zlepší.

Doporučuje se užívat ve množství dvou až tří kávových lžiček oleje denně kobohacení jídla. Bude-li se zdát zpočátku jeho chuť nezvyklá, je možné jejsmíchat například s olivovým olejem nebo užívat spolu s máslem. Je možné sidopředu připravit směs másla a lněného oleje v poměru asi 1 : 1, čímž vznikne zmásla dietně vyloženě přijatelná potravina.

Jak skladovat lněné semínko a lněný olej 

Důležité je skladovat je na chladném a tmavém místě, nejlépe v lednici.Měli by se zkonzumovat co nejrychleji, nedělejte si „železnou zásobu“ a radějičastěji kupujte čerstvé.

Lněný olej má velmi vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin (asi 70%) aproto je velmi choulostivý k oxidaci. Za normální teploty se na vzduchu rychlekazí, což se projeví zhořknutím. Takový olej se již nesmí používat, protožemůže zapříčinit tvorbu takzvaných volných radikálů v těle, což jsou velmiagresivní částice, které poškozují tělní tkáně, snižují imunitu a urychlujístárnutí. Proto by měl být lněný olej vždy co nejčerstvější, skladovaný vchladu a temnu.

Neméně důležitou věcí je kvalita výroby. Je bezpodmínečně nutné, používat jenomolej za studena lisovaný. Oleje, které prošly při výrobě tepelným procesem,spíše zdraví poškozují, než prospívají. Olej by měl být dále ve tmavé skleněnéláhvi. Cena i těch nejkvalitnějších výrobků je poměrně přijatelná, za lněnýolej nezaplatíme o mnoho více, než například za máslo.

Pohankový nákyp

1 hr pohanky, 2 pl lněného semínka, 1 pl dýňového semínka, 2 pl rozinek, 4jablka.
Do termosky dáme pohanku, semínka a rozinky. Vše zalijeme 2 hr vařící vody atermosku uzavřeme. Necháme ležet přes noc. Ráno dáme hotovou kaši na vymaštěnýa vysypaný plech, proložíme nakrájenými jablky. Zapečeme v troubě.

Omega-3 mastné kyseliny 

Jsou to stavební kameny některých tuků a mají pro nás mnohé vysloveně příznivévlastnosti. Snižují hladinu tuků v krvi, zabraňují ucpávání cév, zvyšujítekutost krve, snižují krevní tlak a jsou tak prevencí oběhových chorob.

Tuky s obsahem omega-3 mastných kyselin jsou proto často přidávány do stravylidí, kteří potřebují zbavit oběhový systém tukových nánosů a cholesterolu.Omega-3 tedy nejenom minimalizují potíže oběhového systému, ale navíc podporujíproudění krve i do takových míst organismu, které byly jejím nedostatečnýmzásobováním poškozeny. Omega-3 mastné kyseliny jsou někdy přirovnávány klátkám, které jsou základem nemrznoucích kapalin, protože udržují krevrelativně řídkou, takže oběhový systém pracuje dobře i za chladnéhopočasí.

Omega-3 mastné kyseliny dále posilují chuť k jídlu. Byly úspěšně používány kobnovení mozkových funkcí a celkové regeneraci lidí, postižených dlouhodobýmhladověním, kteří již nebyli schopni přijmout běžné jídlo a ztratili na ně iveškerou chuť.

V padesátých letech prokázal Max Gerson protirakovinné účinky omega-3 mastnýchkyselin. Od té doby se užívá lněný olej k posílení imunity. Nejenom že posilujebuněčné membrány zdravých buněk, ale současně ničí nádorové buňky. Imunizačnívlastnosti omega-3 se využívají též při léčení AIDS, osteoporózy, revmatickéartritidy a dalších potížích, spojených s nedostatečnou imunitou.

Jako doplněk se užívají při léčbě ledvinových onemocnění, vředového zánětutlustého střeva, depresí, bronchiálního astmatu, kopřivky, lupénky, zvětšenéprostaty, migrény. Tato užití souvisí s příznivým působením esenciálníchmastných kyselin na hormonální systém.
Esenciální mastné kyseliny napomáhají též při obnově buněk, poškozených vdůsledku škodlivého záření.

Zdroje omega-3 mastných kyselin

Velké množství jich obsahují ryby – nejvíce losos, makrela a sardinky.Dostatečné množství by mělo pokrýt asi 200 až 300 gramů ryb týdně.

Dalším zdrojem omega-3 je alfa-linolenová kyselina, což je mastná kyselina,obsažená v tucích některých rostlin. Výhodou rostlinných tuků je, že jejichzískávání není závislé na usmrcování jiných živých tvorů. Rostlinné tuky takéobsahují méně znečišťujících látek, jako jsou například pesticidy nebopolychlorované bifenyly. Jako zdroje alfa-linolenové kyseliny se doporučujílněná semena (53% jejich tuku je složeno z alfa-linolenové kyseliny), dýňovásemena (15%) semena hroznů (10%), sójové boby a výrobky z nich (8%), vlašskéořechy (5%). V menším množství je obsažena v zelené listové zelenině,obilovinách, luštěninách, v mléce volně se pasoucích zvířat. Plodiny,vypěstované v chladnějších podmínkách, obsahují více omega-3, než rostliny zteplejšího podnebí.

Zdroj: http://www.slunecnice-cb.cz/slunecnice-cb/eshop/1-1-ZDRAVE-POTRAVINY/14-2-OLEJE-A-TUKY/5/1825-Bio-lneny-olej-za-studena-lisovany-250-ml–

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *